Wees eerlijk naar de medewerker


54

door Priscilla Spee


Ben je een opdrachtgever en op zoek naar een coach? Hierbij de zesde snelle en eenvoudige TIP voor een succesvol traject:

Wees eerlijk naar de medewerker. Mensen voelen het aan, als je niet alles vertelt. Echt waar. Vertel eerlijk wat kan en niet kan binnen de organisatie en wat jouw rol kan zijn. Schets consequenties. Laat de medewerker als volwassene op basis van alle informatie zijn eigen keuze maken.

Wat levert eerlijkheid op? Eerlijkheid geeft vertrouwen en verbinding. Als de medewerker voelt dat jij eerlijk bent, zal hij ook opener durven zijn. Elke keer dat voor hem jouw eerlijkheid bevestigd wordt, wordt hij een stukje opener. Met die openheid aan beide kanten, groeit er verbinding tussen jullie, een relatie. Met die verbinding kan je zaken doen. Wat speelt er aan belangen aan beide kanten, hoe gaan we daar beiden respectvol mee om? Afspraken die op die basis worden gemaakt, worden ook nageleefd. “Psychologisch contract” noemen ze dat.

Wat kan er gebeuren als je niet eerlijk bent? Afspraken die gemaakt zijn zonder die openheid en eerlijkheid, zijn een schijnzekerheid. De ander heeft niet vanuit zijn hart ingestemd en kan er voor zijn gevoel zo onderuit. Frustrerend! Hier kan je geen acties op bouwen. De invloed gaat nog verder dan die ene medewerker. Andere medewerkers letten goed op hoe jij omgaat met een medewerker die vragen heeft of in een moeilijke situatie zit. Dat kan hen ook overkomen! Als ze merken dat hun collega er niet van opbloeit, zullen ze zelf ook voorzichtig zijn. Zo wordt een cultuur in de organisatie bevestigd of veranderd. 

Mijn organisatie dwingt me om oneerlijk te zijn. Herken je dit? Dan zit je in een spannende situatie. Erop of eronder. Als je instemt met oneerlijk zijn of iets (nog) niet vertellen, kom je al snel op een hellend vlak. Wanneer trek je jouw grens? Hoe doe je dat met behoud van de relatie met je leidinggevende en collega’s? Eerlijk zijn zonder de schuld bij jezelf of bij een ander neer te leggen helpt. Open je hart. Vertel over je zorgen en je twijfels, welke risico’s je ziet voor de organisatie, wat je ervaringen zijn. Leg jouw verhaal dan in het midden en laat de ander op zijn beurt zijn verhaal doen. Suggesties of eisen van de ander komen niet uit het niets vallen. Overal zit een verhaal achter. Als je eerlijk met elkaar kunt spreken over die verhalen, kan je kijken of er een punt is waar je elkaar in kunt vinden.

Ik kom er als opdrachtgever niet uit met mijn leidinggevende. Misschien heb je geprobeerd hier eerlijk over te praten met je leidinggevende, maar kreeg je voor je gevoel geen gehoor. Wat kies je dan? Waar voel jij je goed bij? Daar kan je alleen zelf een antwoord op geven. Elk voordeel heeft zijn nadeel en andersom. Kies in ieder geval niet uit angst. Dat zijn keuzes waar je later spijt van krijgt.

Eerlijkheid naar jezelf en naar de ander geeft je kracht!

Heb je dit toegepast of heb je er voorbeelden van? Laat het me weten!


54